Vedtægter

Tårnby H.K. vedtægter – senest opdateret 2024-10-07 


§ 1 Klubben

Stk. 1
Klubbens navn er pr. 1. januar 1991 Tårnby HK.
Stk. 2
Klubbens hjemsted er i Tårnby Kommune.
Stk. 3
Klubbens formål er, at fremme og styrke håndboldspillet eller anden idræt under
positive og demokratiske former, samt at fremme kammeratligt samvær.
Stk. 4
Klubben skal være tilsluttet HRØ og DHF under DIF.
Stk. 5
Klubbens spilledragt er grøn/sort

§ 2 Medlemmer
Stk. 1 Som medlem kan optages enhver, der opfylder betingelserne for medlemskab i
HRØ og DHF under DIF.
Stk. 2
Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag udnævnes på generalforsamlinger og er
permanent kontingent fri, med bevarelse af de aktive medlemmers rettigheder.
Tårnby H.K. vedtægter – senest opdateret 2020-06-26
Hvis der er fejl i dette dokument, så kontakt venligst: it@taarnbyhk.dk

§ 3 Kontingent m.m.
Stk. 1
Ved indmeldelse er der 1 måneds gratis prøveperiode.
Indmeldelse skal for ungdomsspilleres vedkommende ske med tilladelse fra forældre
eller værge.
Stk. 2
Kontingent indbetales til Tårnby H.K. via www.taarnbyhk.dk. Man er medlem, når
betalingen er registreret.
Stk. 3
Størrelsen af medlemmernes kontingent fastsættes for 1 år ad gangen, på den
ordinære generalforsamling.
Stk. 4
Udmeldelse gøres selv via klubbens IT-system eller overflytning til passivt medlem
skal ske skriftligt via hjemmesiden til den medlemsansvarlige med 1 måneds varsel,
til den 1. i en måned.
Stk. 5
Bestyrelsen kan ved ¾’s flertal beslutte at ekskludere et medlem. Dog har
medlemmet krav på, at få lejlighed til at fremføre sit forsvar. Vedkommende medlem
kan fordre spørgsmål om eksklusion, prøvet på den førstkommende
generalforsamling. I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal behandles på en
generalforsamling, har vedkommende krav på at få meddelelse herom senest 3 x 24
timer før generalforsamlingen, ligesom vedkommende har adgang til den ret til at
forsvare sig. Spørgsmål om eksklusion skal optages som særskilt punkt på
dagsordenen.
Stk. 6
Klubbens bestyrelsesmedlemmer er til enhver tid kontingent fri, med de aktive
medlemmers rettigheder.
Tårnby H.K. vedtægter – senest opdateret 2020-06-26
Hvis der er fejl i dette dokument, så kontakt venligst: it@taarnbyhk.dk

§ 4 Bestyrelse, revisorer m.fl.
Stk. 1
Klubbens daglige ledelse forestås af bestyrelsen, der repræsenterer klubben i alle
forhold og i henhold til de på lovlig måde vedtagne beslutninger.
Mellem generalforsamlingerne tegner bestyrelsen foreningen og træffer beslutninger
på foreningens vegne.
Man skal være 18 år eller over for at være medlem af bestyrelsen.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer, hvoriblandt formanden
eller næstformanden er til stede. Ved stemmelighed har formanden (næstformanden)
den afgørende stemme.
Bestyrelsen består af:
Formand
Næstformand
Kasserer
Sekretær
Seniorleder
Ungdomsleder til 13
Ungdomsleder fra 13
og indtil 5 øvrige bestyrelsesmedlemmer
2 Bestyrelsessuppleanter
Disse vælges på den ordinære generalforsamling.
Stk. 2
Foreningen tegnes af hele bestyrelsen. Dokumenter og aftaler, der kræver underskrift
fra tredjepart, underskrives af den klubansvarlige, kassereren samt to øvrige
bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 3
Foreningens bestyrelse hæfter ikke personligt for de i foreningen indgåede
forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens respektive formue.
Stk. 4
På den ordinære generalforsamling vælges 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant for 2
år ad gangen.
Tårnby H.K. vedtægter – senest opdateret 2020-06-26
Hvis der er fejl i dette dokument, så kontakt venligst: it@taarnbyhk.dk
Stk. 5
Klubbens regnskab går fra den 1. januar til 31. december. Kassereren skal inden den
1. marts afgive driftsregnskab og statusopgørelse pr. 31. december til revisorerne.
Regnskabet forsynes med revisorernes påtegning og forelægges den ordinære
generalforsamling til godkendelse. Genpart af regnskabet sendes samtidig med
indkaldelse til den ordinære generalforsamling til samtlige medlemmer.

§ 5 Generalforsamling
Stk. 1
Generalforsamlingen har, med de indskrænkninger disse love foreskriver, den højeste
myndighed i alle klubbens anliggender.
Stk. 2
Stemmeret har alle medlemmer, aktive som passive, der er fyldt 16 år, og har været
medlem af klubben i 2 måneder. Stemmeret kan udøves ved personligt fremmøde,
samt ved skriftlig stemmeafgivning med hensyn til de fremsendte forslag, mindst 8
dage før den omhandlende generalforsamling afholdes.
Stk. 3
Generalforsamlingen indkaldes med mindst 14 dages varsel hvert år.
Stk. 4
Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af marts måned hvert år.
Dagsorden bør omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Formandens beretning, samt forelæggelse af protokol.
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab.
4. Behandling af indkomne forslag.
5. Fastsættelse af kontingent.
Valg
6. Valg af formand (ulige år)
7. Valg af næstformand (lige år)
8. Valg af kasserer (lige år)
9. Valg af sekretær (ulige år)
10. Valg af Seniorleder
11. Valg af ungdomsleder til 13 år (ulige år)
Tårnby H.K. vedtægter – senest opdateret 2020-06-26
Hvis der er fejl i dette dokument, så kontakt venligst: it@taarnbyhk.dk
12. Valg af Ungdomsleder fra 13 år (lige år)
13. Valg af Bestyrelsesmedlemmer (hvert år)
14. Valg af to suppleanter (hvert år)
15. Valg af 1 revisor (lige år)
16. Valg af 1 revisor (ulige år)
17. Valg af 1 revisorsuppleant (ulige år)
18. Eventuelt
Valg af et ikke tilstedeværende medlem kan kun finde sted, såfremt tilsagn fra
vedkommende foreligger skriftligt 8 dage før generalforsamlingen. Skriftlig
afstemning skal finde sted, når mindst 1 af medlemmerne forlanger dette.
Stk. 5
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når
mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer forlanger dette skriftligt. I
sidstnævnte tilfælde, skal generalforsamlingen afholdes senest 1 måned efter at
fordringen hertil er kommet bestyrelsen i hænde, ledsaget af den behandlingsønskede
dagsorden. Indkaldelse som ved ordinær generalforsamling jf. § 5. stk. 3.

§ 6 Klubbens ophør
Stk. 1
Spørgsmål om klubbens ophør skal behandles som særskilt punkt på en
generalforsamling – ordinær som ekstraordinær.
Stk. 2
Opløsning af klubben kan kun ske på en generalforsamling – ordinær som
ekstraordinær – Hvor mindst 2/3 af de stemmeberettigede medlemmer er tilstede. Af
disse skal 5/6 være for opløsning for at dette kan vedtages. Generalforsamlingen
bestemmer, hvorledes klubbens aktiver skal fordeles.
Vedtaget på den ordinære generalforsamling den 24. maj 1993, med ændringer i maj
1998, den 31. marts 2006, den 29. marts 2012, den 26. juni 2020 samt senest på den
ekstra-ordinære generalforsamling 7. oktober 2024.

Bilag 1: Vedtægts tilføjelse - Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), hvis medlemmet i gentagne tilfælde gør sig ufordelagtigt bemærket, eller hvis medlemmet i et enkelt tilfælde gør sig særligt ufordelagtigt bemærket.

Stk. 1. medlemmet handler til skade for foreningen.

Stk. 2. medlemmet udviser upassende adfærd i/og udenfor klubben.

Stk. 3. medlemmet ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

Ved udelukkelse skal medlemmet have mulighed for at blive hørt, inden bestyrelsen træffer beslutning, som skal ske på det førstkommende bestyrelsesmøde. Bestyrelsen har beføjelse til midlertidigt at udelukke et medlem og træffer beslutning ved ¾ flertal. Medlemmet har ikke krav på at få sin sag forelagt for generalforsamlingen.

Ved eksklusion har bestyrelsen ligeledes bemyndigelse til at træffe beslutning. Ekskluderede medlemmer har ret til at få deres eksklusion drøftet på førstkommende generalforsamling, hvor deltagerne kan forholde sig til beslutningen. Beslutningen om eksklusion på generalforsamlingen kræver samme majoritet som ændring af foreningens vedtægter. Hvis generalforsamlingen er uenig i bestyrelsens beslutning, kan det ekskluderede medlem blive genindskrevet som medlem af foreningen.

Bestyrelsens afgørelse om eksklusion er bindende, medmindre andet besluttes, selvom den kræves forelagt på førstkommende generalforsamling.

Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om medlemskab i foreningen, vil bestyrelsen træffe beslutning herom.